Nieuws-Details

30 Jaar proWIN: menselijkheid als succesformule in het AI-tijdperk

Terwijl veel middelgrote bedrijven onder druk staan, groeit het Saarlandse familiebedrijf al drie decennia lang – dankzij duidelijke waarden, community en houding. In een tijd waarin kunstmatige intelligentie processen vervangt en middelgrote bedrijven worstelen met economische onzekerheden, viert proWIN Winter GmbH een zeldzaam jubileum: 30 jaar succes – gedragen door menselijkheid, stabiliteit en vertrouwen.

Het in het Saarlandse Illingen gevestigde directe verkoopbedrijf bewijst dat waarden en een sterke community, ook in tijden van digitale verandering, de basis voor groei kunnen vormen. Het succes van het bedrijf is niet gebaseerd op algoritmen, maar op echte ontmoetingen, op advies en productbeleving.

Consistentie in verandering

Terwijl ondernemers in Duitsland gemiddeld slechts ca. twaalf jaar bestaan (Universität Rostock; IfM Bonn), schrijft proWIN sinds 1995 continu aan zijn succesverhaal. Het kleine familiebedrijf is uitgegroeid tot een van de grootste directe verkoopbedrijven van Europa met een jaaromzet van ca. 260 miljoen euro (2024, op basis van eindprijzen) en meer dan 100.000 verkooppartners in negen Europese landen – waaronder Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Nederland, België, Luxemburg, Italië en Polen en meer dan 200 vaste medewerkers.

Van familiebedrijf tot Europees merk

11 november 1995 wordt beschouwd als de geboortedag van het bedrijf: op deze dag kwamen de eerste verkooppartners bij elkaar om zich te informeren over het productassortiment van de pas opgerichte proWIN Winter GmbH. Vandaag de dag staat de naam proWIN in heel Europa voor hoogwaardige reinigings-, wellness- en dierverzorgingsproducten en voor een verkoopmodel dat zich focust op persoonlijke relaties.

Succes door waarden en houding

Van begin af aan vormde oprichter Ingolf Winter samen met zijn vrouw Gabi en zwager Stefan Schäfer een visie, die economisch succes combineert met sociale verantwoordelijkheid en ecologische vooruitziendheid. Duurzaamheid is bij proWIN geen trend, maar wordt al sinds de jaren 90 in de praktijk gebracht: van grondstofbesparende inkoop en energie-efficiënte logistiek tot recyclebare verpakkingen.

Ook maatschappelijke betrokkenheid hoort bij de identiteit van het bedrijf: via de proWIN stichting (sinds 2010) en de proWIN pro nature stichting (sinds 2016) is tot op heden meer dan 14,5 miljoen aan subsidies uitgekeerd.


Michael Winter

Michael Winter, Algemeen Directeur van proWIN Winter GmbH

„30 Jaar proWIN – dat is niet alleen een bedrijfsjubileum, maar een grenzeloos succesverhaal. We kunnen met trots zeggen, dat proWIN zich in de juiste richting ontwikkelt.

Deze weg was alleen mogelijk door de mensen die ons vergezelden – onze medewerkers, onze verkooppartners, onze klanten en zakenpartners. Onze grootste dank gaat uit naar hen allemaal."

Met de blik vooruit

Ter ere van het jubileum vond op 11 november 2025 een groot feestelijk evenement plaats in Saarbrücken, dat symbolisch deed denken aan de oorsprong van het bedrijf. Er werd niet alleen gevierd dat de eerste proWIN-demo drie decennia geleden plaatsvond, maar er werd ook naar de toekomst gekeken: met de generatiewissel aan de bedrijfstop in 2023 staat proWIN voor de volgende fase in de ontwikkeling: innovatief, waardengeoriënteerd en stevig geworteld in het Saarland.

Over proWIN

proWIN Winter GmbH is een door eigenaren geleid direct verkoopbedrijf, gevestigd in Illingen-Uchtelfangen (Saarland). Het in 1995 opgerichte familiebedrijf verkoopt reinigings-, wellness- en dierverzorgingsproducten en is met meer dan 100.000 verkooppartners vertegenwoordigd in negen Europese landen. proWIN staat voor duurzame bedrijfsvoering, maatschappelijke betrokkenheid en een eerlijk verkoopsysteem.

proWIN pers en proWIN pers contact

proWIN pers

proWIN pers bevat informatie voor uw redactionele berichtgeving.

proWIN pers contact

Hebt u nog vragen? Neem contact op met het proWIN voorlichtingsteam.

Ga terug